e-Doręczenia

Czym jest usługa e-Doręczenia?

Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego to usługa umożliwiającą przesłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewniającą dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroniącą przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany.

Doręczenia elektroniczne mają zastąpić listy polecone. W ramach tej usługi dokumenty, pisma i inne informacje przygotowane w postaci elektronicznej będą bezpiecznie przesyłane od nadawcy do odbiorcy. Usługa zapewni korzystającym z niej stronom pewność dat wysłania, doręczenia i odczytania korespondencji oraz bezpieczeństwo treści. Docelowo, wg założeń rządu, korespondencja elektroniczna pomiędzy urzędami a podmiotami gospodarczymi zastąpi zwykłe listy polecone, w szczególności te wysyłane za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej też będą mogły korzystać z e-Doręczeń, na takich samych warunkach jak firmy. Natomiast korespondencja między firmami będzie mogła dobrowolnie być prowadzona elektronicznie, z mocą prawną taką samą jak w przypadku korespondencji papierowej przesyłanej Pocztą Polską.

Kto może założyć skrzynkę e-Doręczeń w Certum?

  • Firmy (KRS, CEIDG)
  • Osoby fizyczne
  • Osoby wykonujące zawód zaufania publicznego (prawnicy, notariusze, radcy prawni)

Kwalifikowana usługa e-Doręczenia Certum co do zasady (skutku prawnego) jest tożsama z usługą publiczną, a jej zaletą jest możliwość komunikacji z:

  • podmiotami publicznymi,
  • podmiotami niepublicznymi,
  • osobami fizycznymi.

Wiadomości przesyłane z wykorzystaniem kwalifikowanego doręczenia elektronicznego mają taki sam skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.

Zakładając skrzynkę w usłudze e-Doręczenia Certum, spełnisz obowiązek posiadania adresu doręczeń elektronicznych (ADE) do kontaktów z podmiotami publicznymi.

Usługa doskonale sprawdza się w sytuacjach, gdy konieczna jest wysyłka dokumentów w formie listu poleconego oraz innej cyfrowej komunikacji z kontrahentami/klientami, takich jak:

  • obsługa sformalizowanej umowy,
  • masowa wysyłka faktur,
  • wezwanie do zapłaty kontrahenta,
  • masowa wysyłka aktualizacji cennika dot. usług bankowych,
  • kontakt z administracją publiczną,
  • inne.

Zakładając skrzynkę w usłudze Certum będziesz miał dostęp do swoich przesyłek przez 24h na dobę na urządzeniach desktopowych (komputerach stacjonarnych i laptopach) oraz mobilnych (smartfonach i tabletach).

Metody weryfikacji tożsamości w procesie tworzenia skrzynki

Utworzenie skrzynki wymaga weryfikacji tożsamości osoby składającej wniosek. Weryfikacja ta może odbyć się na dwa różne sposoby:

  • Z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Osoba składająca wniosek o utworzenie skrzynki w ramach kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia potwierdza swoją tożsamość poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny zgodny z eIDAS. Jest to najprostsza i najwygodniejsza opcja utworzenia skrzynki RDE.
  • Z wykorzystaniem weryfikacji osobistej F2F (face to face) Weryfikacja tożsamości odbywa się podczas tradycyjnego spotkania osobistego, gdzie osoba wyznaczona przez ADS na bezpośrednim spotkaniu dokona weryfikacji na podstawie dokumentu tożsamości. ADS obsługuje ten proces w sposób całkowicie bez papierowy.

Dokumenty potrzebne do założenia skrzynki:

  • Pełnomocnictwo – jeśli reprezentujesz firmę lub chcesz zmienić właściciela skrzynki e-Doręczeń
  • Odpis CEIDG z danymi niejawnymi w PDF – jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą (JDG)
  • Legitymacja zawodowa – jeżeli wykonujesz zawód zaufania publicznego

Jak wygląda proces? Krok po kroku:

  1. Wybierasz interesujący Cię plan taryfowy (płatny lub bezpłatny),

  2. Dobierasz usługi dodatkowe:

    1. Jeśli nie posiadasz elektronicznego podpisu kwalifikowanego możesz skorzystać z możliwości spotkania w naszej siedzibie (Warszawa – Bródno) lub w dowolnie wskazanej lokalizacji na terenie Warszawy. Usługi te są dodatkowo płatne.

    2. Niezależnie od tego czy posiadasz podpis kwalifikowany czy też nie możesz skorzystać z dodatkowego wsparcia podczas procesu zakładania skrzynki. Usługa jest dodatkowo płatna.

  3. Opłać skonfigurowane przez siebie zamówienie a najpóźniej następnego dnia roboczego, skontaktuje się z Tobą nasz zespół w celu umówienia terminów dalszych kroków:

    1. Jeśli wybierzesz pakiet bezpłatny bez dodatkowego wsparcia oraz bez konieczności uwierzytelnienia tożsamości – zostaniesz poinstruowany odnośnie dalszych kroków, które możesz zrealizować samodzielnie on-line.

    2. Jeśli wybierzesz pakiet płatny i/lub znajdą się w nim dodatkowe usługi – nasz zespół ustali z Tobą możliwe terminy dalszych kroków:

      1. spotkanie w celu uwierzytelnienia tożsamości czy wsparcia w procesie zakładania skrzynki lub

      2. przekazanie szczegółów umożliwiających dalszą, samodzielną aktywację usługi.

 

Warianty Usługi:

Free 4 GB

  • Darmowe wysyłki do urzędów administracji publicznej
  • 0 przesyłek do firm w abonamencie – MOŻLIWOŚĆ DOKUPIENIA KOLEJNYCH PRZESYŁEK
  • 1 użytkownik
  • Możliwość wysyłki do wielu adresatów
  • Import paczki wiadomości
  • Powiadomienia SMS
  • Czas przechowywania wiadomości na skrzynce wynosi 90 dni
0zł / rok

dostępna tylko w opcji na 1 rok
Wybieram

Standard 8 GB

  • Darmowe wysyłki do urzędów administracji publicznej
  • 100 przesyłek do firm w abonamencie – MOŻLIWOŚĆ DOKUPIENIA KOLEJNYCH PRZESYŁEK
  • 3 użytkowników
  • Możliwość wysyłki do wielu adresatów
  • Import paczki wiadomości
  • Powiadomienia SMS
  • Nieograniczony okres przechowywania wiadomości
już od 149zł / rok
409zł / 3 lata

Wybieram

Premium 16 GB

  • Darmowe wysyłki do urzędów administracji publicznej
  • 300 przesyłek do firm w abonamencie – MOŻLIWOŚĆ DOKUPIENIA KOLEJNYCH PRZESYŁEK
  • 10 użytkowników
  • Możliwość wysyłki do wielu adresatów
  • Import paczki wiadomości
  • Powiadomienia SMS
  • Nieograniczony okres przechowywania wiadomości
już od 399zł / rok
999zł / 3 lata

Wybieram

Harmonogram wprowadzania obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych.

PODMIOTY NIEPUBLICZNE

Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego:

  • adwokata,

  • radcy prawnego,

  • doradcy podatkowego,

  • doradcy restrukturyzacyjnego,

  • rzecznika patentowego,

  • notariusza.

Od 01.01.2025 r.

Podmioty niepubliczne rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) od 1 stycznia 2025 r. (art. 9 ust. 1 pkt 1 – 8, art. 155 ust. 10 oraz art. 166 pkt 5 ustawy).

Podmioty niepubliczne zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia  2025 r. (art. 151 ust. 1 ustawy).

Od 01.04.2025 r.

Podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) (art. 152 ust. 1 ustawy).

Od 01.01.2025 r.

Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r. (art. 152 ust. 2 ustawy)

Od 01.07.2025 r.

Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. (art. 152 ust. 3 ustawy)

Od 01.10.2026 r.

Więcej: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/harmonogram

Poznaj pakiety usług e-Doręczeń od Certum i dołącz do Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych
To top